Wednesday, August 18, 2010

Oh Terengganu..

Kontijen Nasyeed Falahiah-mewakili Kelantan sedang menjamu selera makan tengahari di Putrajaya



Sebelum saya ditakdirkan Allah untuk bekerja di Terengganu, memang tidak banyak maklumat mengenai Terengganu yang saya ada kecuali hanya mengenai politik di Terengganu sahaja. Mengenai tempat, cara bercakap waima makanan sekalipun tidak banyak yang saya tahu. Biarpun negerinya bersebelahan sahaja dengan negeri saya.


Tapi ada satu cerita Terengganu yang tetap menjadi ingatan saya..


2002


Alhamdulillah, Allah memberikan peluang kepada kami sekali untuk ke pertandingan Nasyid Anti-Dadah peringkat Kebangsaan setelah kami pasukan nasyeed Madani menjuarai pertandingan nasyeed Belia MAYC kebangsaan 2001 sebelumnya.


Kali ini, tuan rumah adalah ke Selangor Darul Ehsan. Berbekalkan lagu yang boleh dikatakan 'killer', kami berhasrat untuk menjuarainya. Pada hari pertandingan. Kesemua acara dilakukan di satu Tasik berdekatan dengan Shah Alam (lupa nama daa..hehe) dari nasyeed, Dikir Barat, sajak dan pelbagai lagi.


Hari berikutnya semua peserta dari semua negeri di bawa melawat ke bumi Putrajaya yang ketika itu masih lagi dalam proses pembinaan mengikut fasa-fasanya. Amatlah kagum kami hendaknya ketika itu kalau nak tahu dengan kami semua yang datang dari Kelantan ni,hehe..


Semasa di Putrajaya, kami kontinjen Kelantan biasanya ditempatkan bersama dengan kontinjen Terengganu. Ada satu ketika ketika taklimat di adakan di satu dewan besar di Putrajaya, kami duduk berdekatan dan hampir sebelah menyebelah dengan orang Terengganu dicampur bersama kontinjen yang lain juga. Oleh kerana saya ini amat teruja untuk bercakap dengan orang Terengganu, terus saya bercakap dengan orang Terengganu di sebelah saya.


" Mung tok penat ko kito berjale satu hari ni?," tanya saya dengan sedikit dialek Terengganu.


Orang yang sebelah itu pun nak jawab dalam keadaan acuh tak acuh..


"Emm..bang, saya tak faham apa yang abang cakap..maaf bang," jawab budak itu.


Wah, takkan baru dua tiga hari datang sini dah tak kenal cakap loghat sendiri. Saya bilang begitu dalam hati. Marah pun ada,hehee. Tapi tidak mengapa, ada orang sebelah kanan saya kontinjen dari Selangor. Saya pun nak mulakan perbualan lagi.


" Adik, tak penat ke kita berjalan-jalan ni?," tanya saya yang agak bunyi baku.


" Bae, kito penat kakloh. Dok ghok doh ning. Orang cakap gape dok pahang doh," jawab adik sebelah saya.


Dan saya tergamam....


Bahasa dan bahasa..

Rupa-rupanya, orang dari kontinjen Terengganu yang saya tanya pada mulanya adalah adik dari Kemaman. Mungkin dia sudah terbiasa cakap baku. Jadi tak faham bahasa dialek Terengganu. Tapi yang kontinjen Selangor tadi rupa-rupanya adik yang sekolah di Selangor tapi asal di Terengganu. Mak abah orang Terengganu tetapi menetap di Selangor.


Bahasa tetap dibawa ke mana-mana. Waima kalau selagi tak menyusahkan. Dan sekarang saya sudah bercampur bahasanya..Kelate campur Terengganu!hehe..

Yang penting juga, kami kalah pertandingan ini,hehe..wassalam!!!!~


p/s-Oh Terengganu..

2 comments:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum Mukmin..
Seronok baca entry kali ni..tergelak jadinya (^____^)

p/s-penting tu..kalah pun dpt pengalaman baru..hehe (^___^)

saffmukmin said...

hambaNYa:waalaikummussalam.terima kasih sbb seronok membacanya,hehe..memang tahan gelak je la kalau berada pd situasinya,hehe..

p/s-xpe kalah,blh g jalan2,hehe