Monday, August 23, 2010

Monolog Petang~

" Aku rasa, macam best je tengok orang sudah berkahwin. Paling kurang, ada juga orang yang sayang pada dia," kawan saya keluarkan pernyataan ini dalam keadaan sambil membonceng motorsikal.

" Memang la best, dah pasangannya halal. Nak bercinta dengan siapa lagi kalau bukan suami atau isteri masing-masing. Jangan bimbang, kita ada lagi ibu dan bapa kita. Adik-beradik, ada lagi yang akan sayang pada kita," saya menjawab pernyataannya itu.

Kawan saya mendiamkan diri...


Orang Yang Baik untuk Orang Yang Baik


" Kenapa pula kau cakap macam itu?," saya menanyakan soalan.


" Bukan apa, aku bimbang aku pula yang tak dapat kahwin. Tengoklah diri aku, warna kulit pun mendung dan macam gelap je, besar tu satu hal. Rupa biasa-biasa saje..Kesian nanti kalau pasangan aku mahu memilih aku. Bimbang nanti memilih kerana terpaksa. Lebih-lebih lagi jika nak dibandingkan dengan orang lain. Senang kata, tak hensem dan macho lah!!," seolah-olah tegas dia berkata.


" Kawan, jangan la fikir sampai ke situ. Kamu pun hensem juga," saya memberikan jawapan.


Saya letakkan tangan kanan saya ke bahagian dada kanannya. Lebih kurang di kedudukan tengah. Dan saya lembutkan tangan supaya tidak sakitkan badannya. Dan seraya saya berkata,


" Kamu punyai hati yang hensem. Kamu punyai jiwa yang hensem. Kamu punyai diri yang macho. Kerana apa? Kerana hati kamu, jiwa kamu, diri kamu, kamu berupaya untuk hindarkan dari maksiat-maksiat biasa orang buat. Kamu juga ada keperibadian. Solat dijaga, Qur'an dibaca, kamu juga ramah dengan orang. Macho lagi bila kamu boleh tahan marah bila ada apa-apa yang berlaku.


" Kita selalu dengar pesan Allah pada hambaNya dalam surah An-Nur yang membawa maksud " ..sedangkan perempuan-perempuan yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik.." .Tidak ada pula Allah pesan orang-orang yang rupa baik untuk rupa yang baik. Insyaallah, hati ini yang mahal. Kamu soleh. Insyaallah pasti ada solehah yang menanti. Jangan fikir lebih-lebih deh. Yakin dengan janji Allah pada hambaNya," saya menamatkan tajuk perbualan dengan tidak mahu memanjangkan lagi soal ini.


" Beres. Insyaallah, Alhamdulillah Allah masih berikan rupa daripada orang tidak ada rupa kan? Alhamdulillah Allah masih berikan warna kulit daripada tak berikan warna apa-apa kan?


"..sesiapa yang bersyukur, Allah akan tambahkan nikmatNya, sesiapa yang kufur (tidak bersyukur) maka azabKU amatlah pedih.." itu pesan Allah juga kan?," kawan saya mahu menamatkan juga persoalan ini. Saya menjawab dalam hati. Ya kawanku.


Akhirnya kami bergerak semula bersama topik ini dihabiskan dengan kesimpulan begitu. Kasih-sayang itu fitrah. Bercintalah dulu dengan ibu-bapa kita,adik-beradik kita kalau benar mahu ada orang sayang. Kawan-kawan sementelah lagi. Insyaallah, ada jodoh di dunia pasti ada orang yang akan sayangi kamu nanti.


P/s-Jumpa lagi kawan!!

No comments: