Monday, August 30, 2010

Misi Membawa Dinsman dan Al-Farabi ke UMT!!~

teater Dinsman




Insyaallah, kertas kerja sudah diangkat. Kelab FINAS Universiti Malaysia Terengganu akan menganjurkan Malam Seni UMT pada 2 Oktober 2010 nanti bertempat di Dewan Sultan Mizan. saya cuma bertindak sebagai membantu, tetapi amat besar hajat saya untuk melihat ia boleh direalisasikan dengan penuh jayanya. Teater Dinsman sudah beberapa kali memberikan kesan kepada mereka yang menonton, dan kumpulan Nasyeed Al-Farabi pula masih segar dengan idea musiknya. Gabungan kedua ini diharap dapat membawa kelainan kepada musik yang boleh memberikan halwa telinga kita bergema dengan baik dan penuh santun.



Teater Dinsman: Menunggu Kata Dari Tuhan!!!



pelakon tunggal dan utama; Sabri Yunus



Sedikit respon dari mereka yang sudah berkongsi melihatnya..



Ketika teater MENUNGGU KATA DARI TUHAN (MKDT) pertama kali di pentaskan di dalam masjid, saya sebagai moderatornya malam itu tanpa segan silu dan takut telah mendakwa bahawa inilah teater yang pertama kali di pentas di dalam masjid (Masjid Batu, Permatang Pauh Pulau Pinang-kira-kira bulan Jun 2009)


Saya tidak menamakan MKDT sebagai teater Islam tetapi bersetuju dengan penulis dan pengarahnya sebagai teater yang dinukilkan dari hadis Nabi. Hanya dua buah lampu, satu bangku panjang sekadar boleh tidur, di sisi satu bangku untuk Sani Sudin menepuk gendang sebagai muzik latar. Backdropnya hanya ruang imam ketika solat, dinding masjid. Di depan para jemaah duduk bersila. Di ruang sebelah kanan, ruang Muslimah yang turut sama menonton.Mereka duduk berasingan, tidak bercampur.


Maka selepas persembahan, diperkukuhkan lagi dengan ceramah pendek tentang hadis Kaab bin Malik, di mana tercetusnya hadis tersebut oleh Ustaz Halim Nasir. Malam itu seperti bersepakat, inilah teater Islami, teater yang berjiwa Islam apabila mendapat pengkuham huraian hadis Kaab bin Malik. Pada hal malam itu tidak ada sarjana teater, pengulas dan pengkritik yang berautoriti tentang teater atau mana-mana pensyarah universiti untuk melebalkan ia sebuah teater bersifat Islam. (azizi abdullah,2010).


Saya juga pernah menontonnya awal tahun baru ini di kampus USM Kubang Kerian. Sungguh memberi kesan pada seorang Muslim. Jadi, apa tunggu lagi orang-orang Terengganu, jangan lepaskan peluang!!!!!!!


Al-Farabi Band.


Sebuah band nasyeed baru, yang segar musiknya. Dianggotai oleh mereka yang amat berpengalaman dengan dunia musik nasyeed, insyaallah mereka akan datang memberikan hiburan yang lebih segar dan sesuai dengan jiwa muda mudi sekarang. Penghargaan nama diberikan kepada tokoh Islam, Al-Farabi yang begitu mendalami musik sehinggakan boleh mengubati jiwa-jiwa orang 'sakit'. Semoga usahanya ini juga boleh mencapai ke tahap itu,insyaAllah.


Mahu digelar rockers Islam atau Indie Islam, insyaallah tidak ada apa yang mahu dipertikaikan lagi. Nantikan kemunculannya!!!

Antara lagu-lagunya:

-Evolusi
-Apa sebenarnya
-Sunnah Orang Berjuang
-Amanat
-Selawat
-dan macam-macam lagi.




majalah Karangkraf



rakaman Segmen Kreatif di TV3




persembahan di Kuala Lumpur




dalam Bintang Popular Berita Harian





persembahan sempena Album Pertama


Jadi, apa lagi. Misi ini tidak senang, tapi tidak pula susah. Ayuh, sama-sama realisasikan!!!

p/s-orang selalu bercakap kena santunkan SENI, tapi tidak berbuat apa-apa. Mahasiswa, tunggu apa lagi~

No comments: