Monday, March 01, 2010

Kursus Juruacara



Sebab dan kenapa saya tak tahu secara spesifik; nama saya disenaraikan untuk ke Kursus Juruacara selama sehari(1 Mac 2010). Seingat saya, setakat saya di USM dan UMT ini, baru sekali menjadi juruacara majlis rasmi. Takkan sekali dah panggil nama kot,hehehehe.. Dalam surat yang dilampirkan, tujuan kursus ini adalah untuk melatih bakal-bakal juruacara bagi majlis rasmi di UMT nanti. Adusss!!!!(saya kembali pening kepala..huhu)


Merasakan untuk ke kursus ini, berat sekali kakinya. Tapi, alang-alang nama dah dinaikkan oleh Jabatan Pendaftar UMT, jadi saya dengan beratnya (memang dah berat pun,hehee) menuju juga ke tempat kursus ini. Alhamdulillah, saya sampai awal. Agak 10KM juga la tempat kursus ini dari UMT.


Aziz Desa


Waaahh....saya terkejut!!! Rupanya, kehadiran penceramah kali ini untuk memberikan dan berkongsi pengalaman tentang juruacara adalah Aziz Desa!!.

Kalau dulu, tagline yang terfamousnya


" Yang jauh kita dekatkan, Yang dekat kita mesrakan, Yang mesra kita serasikan"

" Malaysia Hari Ini, Hi.., Hi.., Hi..,..Cermin-cermin kan diri anda!!!"

" Jejak Kasih..."


Kedatangannya benar, memberikan banyak pengalaman untuk dikongsi. Dari juruacara istana-kenduri kahwin orang-orang kenamaan-pelbagai majlis rasmi-TV3-ke kerajaan negeri Kedah-TV9-dan pelbagai lagi nanti, Aziz Desa sememangnya ikon bagi mereka yang mahu serius terlibat dengan juruacara. Saya? Saya selepas seharian mendengar dan berkongsi pengalaman bersamanya, rasa macam seronok juga,hehee..


Dakwah

Saya masih tetap merasakan, sebagai juruacara-atau yang seumpamanya seperti motivator kalau benar digerakkan kepada usaha dakwah, banyak yang boleh dicapai dengan baik. Aziz Desa seumpamanya boleh dikatakan agak 'ok' berbanding pengacara yang lain dari segi nak ajak orang kepada agama. Paling kurang, walaupun dia nampak sedikit 'ego' tapi dia lah juga yang menerbitkan rancangan Al-Kuliyyah yang menjadi rancangan tetap TV3 walaupun dia tidak bersama TV3 lagi.


Bukan mahu memuji lebih,akan tetapi dia berusaha ke arah itu. Saya juga memasang impian kalau-kalau senior saya, Amin Idris boleh ke tahap itu. Pasti banyak yang boleh dilakukannya. Saya? sekadar dalam UMT boleh la,heheehe...


Akhlaknya?

Mungkin tiada secara khusus, cuma secara umumnya saya mahu berkongsi supaya mereka yang mempunyai bakat dan rupa serta perangai yang baik, dan berminat menjadi juruacara, teruskanlah menjadi juruacara, atau motivator ke..atau mana-mana yang seumpamanya, sebab kalau dia seorang muslim sebenar, banyak kerja DAKWAH yang boleh dibuat di situ. Sama ada mahu atau tidak saja. YOSH!!!!


p/s-cermin-cermin kan diri anda!!!!!

1 comment:

fairuspeng said...

wah... wah..
lepas ni due tubik Tv la pulok....