Friday, August 14, 2009

Kanser Hati

Kanser selalu dikaitkan dengan pengakhirannya mati. Sepanjang pengajian saya di Universiti Sains Malaysia dalam Bioperubatan, istilah-istilah begini dipelajari dalam dua subjek yang secara khususnya menekankan begitu mendalam; Subjek Patologi dan Patologi Lanjutan. Dengan kata lain ia merujuk kepada kajian tisu-tisu, sel-sel, organ-organ dalam badan manusia la. Bagi jurusan Forensik, mereka memang fasih benda-benda macam ni. Sekarang pun, roommate saya selama 2 tahun semasa di USM dulu, Asrul Fahmi sedang bertugas selaku Pegawai Sains Forensik di Hospital JB. Mencabar juga katanya kerana berhari-hari akan terus bermain dengan dead body. Dah nama kerja kan..insyaallah, besar juga khidmatnya itu.



(dari kiri; duduk) saya, Edd dan Asrul


Namun, dalam bidang saya ia tidaklah perlu diaplikasikan secara mendalam sangat. Tapi, dengan istilah kanser ini siapa-siapa pun pasti tahu kan. Kanser dengan kata lain merujuk kepada...........................(angkat tangan siapa boleh jawab!!!!hehe..). Secara spesifik dalam kepala saya tidaklah hafal sangat. Cuma dengan kata mudah, lebih banyak sel yang terus hidup berbanding sel yang mati. Dan yang hidup ini terus bergerak dan membiak secara tidak normal sehinggakan boleh menyebabkan tisu, dan sel tubuh badan manusia menjadi tidak normal. Sebab itu, terjadinya ia kita tidak sedari. Kadang-kadang, bila sedar ia sudah ke tahap PARAH!!!


Namun dalam kajian sekarang, kita boleh mengkaji ia dalam sudut molekular atau pandangan genetik. Dengan kata lain, kita melihat kenapa kanser ini berlaku pada sudut yang lagi asas pada badan manusia. Dengan kajian yang terus menerus dilakukan sekarang, tidak pelik satu hari nanti kita boleh merawat kanser ini hanya dengan menukar gen-gen dan DNA yang rosak sahaja. Dan alhamdulillah, kita akan SELAMAT


Kanser 'Hati'

Begitu juga dengan kita sebagai seorang hamba bergelar muslim (insyaallah!!!). Seringkali, kita leka dan alpa untuk melihat dari asas kenapa Hati kita boleh menjadi parah atau tidak. Bila terlambat, kalau tidak kena gaya Hati kita sudah tahap rosak dan akan terus mati dari menerima Nur Allah.


Kalau dulu-dulu, kita sering diberitahu Hati kita lagak kertas A4 kosong yang putih bersih dibentangkan. Kemudian, satu titik hitam ( pen PILOT STABILLO hitam) dititikkan pada kertas itu. Dan seterusnya untuk 3 hingga 5 titik. Maka, dengan 5 titik itu sedar lagikah kita betapa putih lagi kertas itu kan? Tidak sedar pun titik hitam itu sudah ada kerana ia sedikit. Lama kelamaan, ia bertambah sehingga tiada lagi ruang PUTIH itu!!!


Apabila tahap begini, kita mahu warnakan dengan pensel warna LUNA pun sudah tidak boleh kerana warna hitam itu sudah memenuhinya. Dengan kata lain, kita akan koyak dan buang kertas itu. Sudah tidak ada guna lagi.


Begitu juga Hati manusia ini. Lama kelamaan dibiarkan maksiat(terangan atau berselindung) titik hitam itu akan terus bernoda dalam Hati ini. Jangan biarkan ia terus menerus bertambah atau kita mengambil LIQUID paper a.k.a segerakan TAUBAT sebelum hati kita terus menerus terkena KANSER HATI ini..nauzubillah!!!

p/s-JAGALAH HATI!!!!

Hati dan Hati-Hati

4 comments:

Jard The Great said...

dengki pon penyakit hati gak kan?? ehehe

salam singgah dari ku.. ;p

saffmukmin said...

ye.selagi ia didasarkan pd sifat mazmumah, pada saya titik hitam itu ttp akan ada pd hati kita.sbb itu Rasul kt menganjurkan utk kt always buat taubat..shggkan Allah pun suka hambanya yg Bertaubat..

trm kasih kerana sudi singgah.

p/s-singgah lagi ye!!!hehe

Anonymous said...

dalam islam...hati yg selalu disebut2..hati "LIVER" ke hati jantung??

Lakeland Mirrors said...

Hi nice reading your bllog