Sunday, August 30, 2009

Wuchereria bancrofti!!!

Melihatkan kad ini, saya selalu akan teringatkan pelajar-pelajar saya di Kolej PTPL KB dahulu. Betapa mereka lah antara orang-orang yang akan sentiasa memberikan saya semangat untuk terus kuat bekerja dan mengajar di sini.


PARASIT no satu??

Pada nama kad ini, saya diberikan nama En. Wuchereria bancrofti. Semasa menerima kad ini dahulu tak tahu pun kenapa diberikan nama ini. Lama-kelamaan barulah saya tahu kenapa diberikan nama ini. Sebab saya mengajar depa subjek Parasitologi II yang kebanyakannya berkisar tentang spesis Nematoda dan Sestoda. Dan mungkin parasit jenis ini besar agaknya (sebab tu dirujuk kepada saya,huhu)


kad jemputan..


Tak kisahlah apa pun depa mahu sebut melainkan mereka dapat hormat dan respek kita secara jelas. Mungkin nama itu mahu bergurau agaknya. Jemputan ini dibuat untuk ke majlis kesyukuran anaknya yang baru lahir. Dia ini ibu muda sebab baru berumur 20 tahun ketika itu kalau tak salah. Memang cekal lah mereka ini,hehe..


Cacing spesis ini apa-apa pun adalah sejenis parasit. Saya juga setelah sekian lama mengambil juga iktibar dari nama sebegini. Maksud lagi luas adalah mahukah kita menjadi PARASIT kepada orang lain? Menumpang mengambil kebaikan dan selepas mendapat kebaikan itu kita lari sebegitu sahaja. Dengan tubuh badan yang kita menumpang itu ditinggalkan sebegitu sahaja, ia boleh rosak dan mati.



Wuchereria bancrofti


PARASIT agama??



Paling jelas, janganlah kita menjadi PARASIT kepada agama Allah yang indah ini. Kita mengaku sebagai Muslim, mengambil sisi indah sebagai seorang Mukmin, akan tetapi lama-kelamaan kita merosakkan nama-nama ini. Dengan amalan-amalan yang merosakkan amal islami kita, segalanya menjadi buruk kepada orang yang belum lagi dapat menikmati ISLAM yang indah ini.


Isu sebatan kepada Kartika, isu kepala lembu berdarah diarak di hadapan Pejabat Kerajaan Negeri Selangor dan pelbagai lagi menuntut untuk kita jangan menjadi sebegini kepada agama ISLAM kita. Nanti orang yang dah faham menjadi lagi tak faham dengan kerja-kerja sebegini.


Akhlaknya


Jagalah diri kita agar jangan jadi PARASIT kepada agama Allah ini. Sempena Ramadhan ini, persiapkan diri sebaik mungkin. Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin. Insyaalah, anjakan Ramadhan ini akan memberikan hasil yang baik untuk diri kita selaku Muslim yang Mukmin bagi berbaki masa-masa yang ada lagi nanti.



tuntutlah ilmu!!!!

p/s-Selamat berpuasa kepada semua!!!

2 comments:

tronx013 said...

salam..

wah bagusnya... ada yang masih mengingati abang wan.. jangan lupakan depa semua plak... huhu.. nama parasit jgn disemadikan sifatnya dalam diri..huhu

saffmukmin said...

alhmdlh..ada juga kan,hehe..insyaallah,xkkn lupakan mereka.

nama parasit boleh je utk dingt2..xslh kan?hehe..