Wednesday, July 22, 2009

Pada Suatu Petang..

Satu petang, saya mendapat satu panggilan dari senior saya.


" Wae, malam ni free dok? Dalam pukul lepas Maghrib?," tanya senior ini.


Tiba-tiba saya jadi tertanya-tanya. Ada apa pula malam-malam macam ini dan telefon pula secara tiba-tiba. Dengan penuh keyakinan dan tanpa rasa segan silu saya menjawab,


" Boleh, free jah. Tidak ada apa-apa pun," yakin dan jelas jawapan itu.


" Baik. Jam sekian-sekian kumpul di sini dengan kenderaannya sekali. Baik. Jumpa nanti!!!," dengan begitu sahaja, tamat perbualan.


Duduk tersadai memikirkan. Ada apa malam ni?? Ada apa ye...


Malam nya..



Seramai 4 buah kereta berkonvoi. Dari Kota Bharu ke Pasir Putih kami bergerak. Jam 8.15 malam tepat bergerak. Saya hanya mengikut kereta mereka di hadapan. Perjalanan begitu jauh sekali. Menyusuri jalan-jalan yang bersifat jalan kecil, tidak berlampu, dengan keadaan sejuk-sejuk suam malam ini, ditambah dengan perut lapar (hehe..), saya dan dua orang lagi kawan sekereta semakin menunggu apakah kali ini rancangannya.


Tadi ada juga mendengar katanya mahu pergi mencuba sesuatu yang baru. Katanya puas hati benda baru ini. Tidak pernah ada komen yang buruk-buruk. Malah semua orang yang pergi tidak pernah berasa kesal. Apakah itu ye?? Semakin kami memikirkan...


Hampir 1 jam setengah perjalanan, kami sampai. Secara spesifik tempat adalah di Cherang Ruku. Atas sikit dari Jambatan Tok Bali. Aduuhh,perut kami semakin lapar. Harapnya agar ada makanan yang betul-betul best nanti!!!


Megi Ketam~Alhamdulillah!!



Hehe..sebenarnya tidak ada apa-apa pun. Senior saya sebenarnya mengajak untuk ke satu kedai ini. Kedai yang menawarkan menu Megi Ketam. Jauh sungguh perjalanan kami seramai 13 orang ini. Semata-mata mahu mencubanya. Tapi memang tidak akan menyesal la. Puas hati. Sekali lagi two thumbs up pada makcik dan pakcik kedai ni.



baru sampai..memang tertunggu-tunggu,huhu





selesai..hehe.



Mula-mula sampai, macam angker juga jalan mahu pergi ke sana. Sekali terfikir, betul ke ada kedai dalam kampung ini. Sekali betul ada daa..tepi sungai pula tuh,hehe. Apa yang best tentang Megi ketam ni, sebab kami kena menunggu hampir 45 minit baru dapat makanannya,huhu. Tapi,memang best sangat!! Ketam pula yang fresh, 3 ekor ketam dan ketam pula adalah jenis Ketam Nipah yang memang dikenali dengan banyak isinya; di samping dalam megi tu ada pula udang dan ayamnya. Berbaloi rasanya dengan harga RM10 semangkuk. Pergghhh..dan alhamdulillah, kenyang. Sangat berbeza semasa saya makan mee udang di Bukit Gantang tempoh hari yang cuma 4-5 udang sahaja dengan harga RM12 semangkuk.





mee udang di Bukit Gantang


Konklusinya


Tidak ada secara jelas konklusinya. Cuma berharap dapat datang lagi nanti. Sempat bercerita dengan abah tentang ini, nampaknya abah juga bersemangat mahu pergi juga nanti!!!hehe..

p/s-jom jalan-jalan cari makan lagi!!!

5 comments:

fairuspeng said...

sedapnyo sek dio make..
tok ingat doh kito deh..

TulipKu said...

betul3 abe peng..

Cik Awan Butirstar said...

pah ni kito gi skali deh

saffmukmin said...

peyuh:huhu..sedap.ingt sokmo..cumo dop jauh jah,hehe

saffmukmin said...

alia:oooo..bekup abe peyuh,hehe

amre: insyaallah..kt g pulak nnt..