Friday, January 22, 2010

Rindu Dari Jauh

Sejak dulu, kami adik beradik hidup dengan apa yang ada. Tidak ada kurang, dan insyaallah tidak ada yang lebih. Dari abang sulung hingga ke adik bongsu, alhamdulillah duit bekalan sekolah kami untuk ke sekolah masih mencukupi dengan kadar yang sepatutnya. Tidak pula pernah dibawa bekalan ke sekolah tapi dengan duit yang diberi, alhamdulillah dari pagi sampai ke petang untuk ke kelas Fardhu Ain, ia cukup.




Dikurniakan abang-abang yang agak sempoi, dan adik-adik yang begitu dikasihi; sekeluarga boleh hidup dengan kehidupan yang amat senang hati.



Tapi, masih segar dalam ingatan. Ketika itu masih bersekolah rendah lagi. Darjah berapa tak pasti. Kami alhamdulillah, adik beradik lelaki mak abah sekolahkan di sekolah rendah yang sama. Dari tujuh batch, dari sulung hingga kepada lelaki bongsu. Tapi untuk sekolah menengah, memang la tak sama. Tapi masih lagi berdekatan dengan sekolah rendah saya.



Duit van sekolah


" Adik, beritahu mak ni dah 3 bulan dah tak bayar. Semua sekali 5 orang. Nanti beritahu tu ye!!," pesan abang driver van sekolah kami kepada abang sulung saya. Ingat lagi saya ketika itu masih darjah 3 rasanya. Rasa terfikir tiba-tiba datang ketika itu;



" Mak abah tak bayar lagi duit tambang van sekolah? Tak ke sekolah la macam ni kami semua..," keluh resah saya.



" Ok bang. Nanti saya beritahu. Tapi kalau boleh, lambat-lambat la sket bayarnya," abang sulung saya menjawab permintaan tadi.



....dan ketika itu, saya termenung memikirkan hal tambang tadi. Mak tak cukup duit ke? Atau duit yang mak berikan untuk ke sekolah kami setiap hari ni perlu dikurangkan atau macam mana..pemikiran bdak sekolah rendah ketika itu, banyak terbatas dan mengarut.



Tapi, saya sudah rasa sedihnya ketika itu, sebab apabila memikirkan mak abah kena fikir untuk cari duit dan bayarkan tambang van sekolah bagi 5 orang anaknya ini selama 3 bulan. Fikir-fikir..dan terus fikir....fuuhh...



Makanan paling best



Paling best dalam kalangan keluarga adalah ketika menyambut ulang tahun adik beradik. Orang lain nak buat, kami pun nak buat. Tapi cukup sekadarnya. Paling berharga apabila mak abah sanggup juga beli kek simple dan apa-apa yang lain dalam keadaan simple. Paling kurang pun mak abah beli daging ayam atau lembu untuk dijadikan daging burger. Campur salad, tomato dan sos cili..itu semua jadi seronok untuk dinikmati bersama adik beradik dan mak serta abah.



Paling best lagi, apabila ada adik beradik merajuk sebab tak dapat bahagiannya kerana tak cukup makanan yang dibeli. Maaf lah adik, kita kan ramai adik beradik. Tapi tidak apa, nanti abang-abang kamu yang besar ini akan ganti dengan yang baru nanti. Jangan nangis-nangis lagi deh..


Dan paling tak best, kadang-kadang makanan untuk mak dan abah sempena sambut ulang tahun ini tak dapat rasa sekali. Sebab kami adik beradik gembira sangat barangkali..sambil lupa mak dan abah...kenapa kita lupa ye?



Pengorbanan



Banyak yang mak abah korbankan demi membesarkan anaknya yang ramai ini. Dari generasi dulu sehingga sekarang, mak abah terus berkorban untuk kami. Saya sedar; kami tak datang dari keluarga agak berada, hari ini mahu esok dapat. Esok mahu, lusa dah boleh main. Kami terpaksa tunggu satu saat sehingga benar-benar perlu. Anda mungkin lain dari kami. Atau mungkin ada yang sama. Atau juga mungkin ada yang kurang lagi dari kami..



mak abah...


p/s-tiba-tiba rasa rindu..

3 comments:

eelobor said...

Weng, mmg x de kurang, tp mami & abah dh beri lebih drpd sepatutnya. kalu x cayo, cubo tgk perut sore² anok laki mami, smua tubuh tah². hahahaha, dulu la. lonih smua maintain doh. apa yang penting ikatan kekeluargaan dan adik beradik kena bersatu. Jange berpecoh......

saffmukmin said...

hehehee..besor2 belako doh lonih,hehee..btl abe e'e..smg kita semua terus bersama dlm keluarga yg besar..anak2 sedaro..sepupu sepapat..waris waras,boleh g mari ore kata..mak ayah kito blh wat,xkkn kt yg muda2 ni xleh buat?pesanan utk diri ini..

Anonymous said...

very good story.. i'm touch to read this.. keep up the good work