Tuesday, November 03, 2009

Belajar Untuk Hidup Sederhana

Cuba anda bayangkan anda mendapat duit sebanyak ini dan itu. Kemudian, jumlah itu adalah tidak pernah anda jangkakan. Apa yang akan anda lakukan? Apa yang akan anda rancangkan dengan duit itu? Apa dan apa...??


Kawan



Kawan saya mendapat durian runtuh kali ini. Dia mendapat sejumlah wang besar dalam beberapa hari ini. Alhamdulillah, jumlah itu sudah memadai untuk gajinya untuk setahun. Waduh,banyak sekali!!~



Tapi, apabila saya melihatkan duit nya yang banyak itu dia masih sempat lagi merancang itu dan ini. Sebab selama ini saya selalu beranggapan dia selalu tak cukup wang sebab berbelanja lebih!!!huhu..rupanya saya silap.



Dari satu-satu perkara dia merancang. Sebenarnya dia yang lebih merancang untuk keluarganya. Alhamdulillah, nampaknya satu-satu perancangannya berjalan dengan baik.


Belajar Sederhana




" Bro, kau nanti kalau tiba-tiba ada duit banyak macam aku jangan belajar untuk bermewah-mewah sangat. Rancang untuk masa depan. Kan ko dah pergi Minggu Kesedaran Kewangan peringkat Universiti tempoh hari..," pesan kawan.


" Ye la. Tapi aku ni kalau duit banyak macam ko nanti, mata aku dah jadi lain dah,hehe...,"gelak besar saya dibuatnya.


" Aku macam biasa, belajar lah untuk hidup sederhana!!!," dengan agak tegas kawan saya mengingatkan tapi dalam maksudnya untuk aku fahami.


" Insyaallah....," saya menjawab.


Duit dan Perancangan


Seperti post yang lepas, kita seharusnya sentiasa membuat pelbagai persediaan dan perancangan untuk masa depan. Dan itu semuanya harus bermula dengan kita belajar untuk berbelanja secara sederhana. Guna bila PERLU. Set kan minda kita untuk sentiasa begitu.
" Tapi, kau kan nak pergi tengok Final Bola Akhir hujung minggu ni, tak 'makan' duit ke semua tu?," tanya kawan saya ni.
" Itu aku no komen lebih,hehe. Mungkin sebab minat dan ada 'sesuatu' yang aku tunggu di sana," saya menghabiskan ayat.

Akhlaknya

Siapa-siapa yang dah mula mendapat duit dari gajinya sendiri, mula lah untuk belajar hidup sederhana. Simpan setakat mana boleh di simpan..

p/s-belajar lah hidup sederhana~

6 comments:

Cik Awan Butirstar said...

hidup sederhana - tambah turbo kete.. cepat sket sampai kb tengok bola..

saffmukmin said...

hehe....itu dlm prncgn,sbb keperluan doh,heheheee

fairuspeng said...

sederhana.. kalau di kl ni sederhananya sama ke dengan sederhana di kb...

oh.. kerete sudah ada.. itu tanda-tanda awal untuk mukmin..

cik awan: kema nanti kita nak belarok

saffmukmin said...

hehee..kereta bese2 je.kereta abah tiara yang lm2 dl,hehehe..tp blh thn lg;p

akhikabir said...

bagus hidup bersederhana ni...tp jngn sampai tahap berkira pulak...abe due blnja telur bistik sow deh...semoga terus maju jaya...

saffmukmin said...

sgt bgs utk bljr hdp sederhana..nasi telur bistik??hehee..kn mr mkn ngan abe due la,hehe