Saturday, August 22, 2009

Jihad~Ramadhan dan Semuanya..

Tiba lagi Pilihan Raya Kecil. Sudah beberapa kali ia berlangsung semenjak PRU 2008 dahulu. Kali ini di Permatang Pasir, Penang pula. Tahniah kepada mereka yang sedang dan akan men'tumas' kan diri di sana. Lagi-lagi, sekarang ini pada bulan Ramadhan. Tentu banyak dugaan dan cabaran dihadapan. Bagi mereka yang berkesempatan di sana, saya mengucapkan selamat berjuang semua!!!~ambillah peluang selagi boleh, kerana kita tak akan dapat pengalaman seperti ini lagi jika tidak dengan PRU yang ke seterusnya nanti.


Semuanya Barang JIHAD!!


Jihad, satu perkataan semua orang mahukan. Kalau ditanyakan pada siapa pun, pasti kita mahukan jihad. Tapi berapa ramai antara kita yang selalu dan bersedia untuknya. Kalau diikutkan, jihad perlulah diikhlaskan hanya keranaNya. Bimbang nanti di SANA ia hanya dilemparkan begitu sahaja ke muka kita atas apa amalan yang kita rasakan JIHAD akan tetapi tiada gunanya kerana IKHLAS tiada di depan.


Tuan Guru Nik Aziz mengulas tentang isu IMAN, ISLAM dan IKHLAS. Seseorang yang hanya ada ISLAM tapi tidak berIMAN, tiada gunanya. Macam mana mahu wujudkan IMAN ini?? Ditegaskan lahirkan perasaan IKHLAS, insyaallah IMAN akan hadir. Sediakah kita untuk hadirkan IKHLAS dalam memburu IMAN semantapnya mereka yang sudah merasai nikmat JIHAD sebenarnya??


Ramadhan Kareem muncul dan tiba lagi. Pelbagai pesanan dan nasihat agama kita terima daripada SMS. Perkara penting Allah nilaikan Ramadhan adalah dengan begitu sekali tinggi nilainya. Perang BADAR di dalamnya. Nuzul Al Quran juga di dalamnya. Pelbagai lagi kisah-kisah yang Allah mahu tunjuk dan gambarkan kepada kita satu tentang JIHAD, ISLAM, IMAN dan juga IKHLAS.


PRK Permatang Pasir


Saya doakan mereka yang sedang bertungkus lumus di sana agar sentiasa sihat hendaknya dengan cabaran dan dugaan yang ada. Insyaallah, mereka-mereka ini sudah mengambil roh semangat tentera Muslim BADAR yang sudi dan sanggup untuk turun dalam JIHAD itu walaupun Ramadhan sedang berlangsung. Pasti mereka sudah menetapkan IKHLAS di depan keranaNya dalam mencari dan memburu IMAN yang semantapnya dalam masa yang sama mahu menegakkan ISLAM yang tercinta ini di tempat sepatutnya~INSYAALLAH!!!


Buat saya dan siapa-siapa yang tidak berkelapangan kali ini, saya tuliskan maksud ayat Allah s.w.t ini untuk semua. Agar kita sentiasa muhasabah dan mengambil pengajaran kepada kita.




Katakanlah: " Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, ISTERI-ISTERI kamu, keluargamu, HARTA KEKAYAAN YANG KAMU USAHAKAN, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiaannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari ALLAH dan RASULNYA dan (dari) berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai ALLAH mendatangkan keputusanNya. Dan ALLAH tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang Fasiq"

At-Taubah:24





Insyaallah!!!...



p/s-Selamat Berpuasa dan Semoga Menang nanti hanya untuk KEMENANGAN ISLAM!!

1 comment:

saffmukmin said...

alhamdulillah~kita menang!!!!