Thursday, December 11, 2008

Antara Kena TANGGUNG dan Kena JAWAB..

"Kito jange bui(beri) bola tanggung, nanti kan kena smih(smash) sedap," teringat kata-kata sahabatku dalam teguran bila mana berlaku dalam satu peristiwa dahulu. Ini maksudnya jangan kita berani untuk berada dalam kena TANGGUNG kalau kita tidak bersedia dalam keadaan pandai menJAWAB.


TANGGUNG + JAWAB


Apabila berada di dalam bidang terjun mengajar ini, selalu dan sentiasa berada di dalam macam bola TANGGUNG. Bukan kerana tidak pandai menJAWAB akan tetapi situasi yang memaksa untuk berada dalam keadaan semacam bola TANGGUNG. Sentiasa kena tegur, sentiasa kena marah dan sentiasa kena perli. Tetapi lama kelamaan ini nampak best je.hehehe..


Pandai menJAWAB satu hal, tapi satu hal yang penting adalah biarlah kita menJAWAB apabila dalam keadaan yang memerlukan. Janganlah kita menJAWAB sebarangan sedangkan banyak hati kawan, sahabat, ketua dan siapa-siapa sahaja yang dalam sekeliling kita ada terasa. Sama-sama kita renungkan..

Rakan sekerja yang sempoi..

TANGGUNGJAWAB

Amat sesuai, ambillah jalan untuk jadi lebih berTANGGUNGJAWAB. Insyaallah apabila kita berada dalam semacam bola TANGGUNG pun kita tahu ini tanggungjawab kita yang menyebabkan berlaku sedemikian. Jika kena menJAWAB pun, kita tahu kita menjawab kerana atas dasar keperluan bukan kerana sebarangan. Dan kerana TANGGUNGJAWAB juga lah kita boleh dan perlu untuk menJAWAB.

Dan ingatlah pesan Nabi kita tentang tanggungjwab. Bahawasanya tanggungjawab akan sentiasa diperhatikan dan akan dipersoalkan oleh Maha segala Maha di akhirat nanti..


Abdullah bin Umar r.a. mengkhabarkan, bahawa Rasulullah saw. bersabda: "Setiap kamu adalah pemimpin. Dan setiap pemimpin bertanggung jawab atas kepemimpinannya. Imam itu pemimpin dalam keluarganya, bertanggung jawab tentang kepemimpinannya. Laki-laki itu pemimpin, bertanggung jawab tentang kepemimpinannya. Wanita itu pemimpin dalam rumah tangganya, dan bertanggung jawab tentang kepemimpinannya. Khadam itu pemimpin bagi harta majikannya, bertanggungjawab terhadap kepemimpinannya. Kata Abdullah, agaknya Nabi saw. juga bersabda: "Laki-laki itu pemimpin bagi harta-benda ayahnya dan bertanggungjawab terhadap kepemimpinannya. Kamu seluruhnya adalah pemimpin, bertanggungjawab atas kepemimpinannya."

Hadis Sahih Bukhari Jilid 1. Hadis Nombor 0482.

(rujukan dari http://www.tmsk.uitm.edu.my)

No comments: