Sunday, July 04, 2010

Bulan Julai, Semarakkan Ilmu!!

Memasuki Julai 2010, benar-benar mengingatkan saya kepada berlalunya masa yang begitu pantas. Seusai setahun, saya mendaftarkan diri sebagai pelajar post-graduate di Universiti Sains Malaysia, Penang dalam jurusan Transfusion Science. Namun, rezeki Allah s.w.t., kita tidak pernah tahu bila ia akan diberikan. Kalau cepat, alhamdulillah. Kalau sedikit lambat, banyak yang kena bersabar. Dan alhamdulillah, 2 minggu selepas mendaftarkan diri di USM Allah s.w.t. memberikan saya peluang pekerjaan tetap dan berdekatan dengan negeri kelahiran, dan saya juga menerimanya dengan hati yang sedikit sedih kerana terpaksa meninggalkan pelajaran Ijazah Sarjana a.k.a Master; serta duit yuranku RM 2000,huhu..hangus begitu saja,hehe..


Bulan Julai, yang sinonim dengan kemasukan pelajar-pelajar baru harus sentiasa dijadikan satu tanda untuk sentiasa kita semarakkan ilmu yang sepatut kita junjungi. Hampir setahun di Universiti Malaysia Terengganu (UMT), saya sentiasa suburkan niat untuk terus menyambung pelajaran. Dan, hari ini (4 Julai 2010) kehadiran adik-adik 'newbies' yang baru untuk Ijazah Pertama di UMT mendaftarkan diri, membuatkan saya begitu bersemangat dan teruja untuk menyambung semula pelajaran saya. Paling kurang, matlamat saya 10 tahun di sini harus saya membayarnya dengan sekeping PhD,insyaallah.


Disebabkan lama tidak menulis di sini (saya tengah memfokuskan untuk menyiapkan 'novel' pertama saya,hehe), dengan kehadiran Julai kali ini akan terus menyuburkan saya dengan menyemarakkan ilmu di kalangan saya dan rakan-rakan sekalian. Kalau boleh, tidak mahu berilmu sekadar untuk menaikkan gaji, tapi kalau dapat, alhamdulillah,hehe..




Azam+ Usaha!!


Bersesuaian dengan masa yang ada, saya tititpkan nasihat pada saya, adik-adik pelajar baru serta yang akan mendaftarkan sebagai pelajar senior nanti di UMT, teruskan berazam dan berusaha untuk mendapatkan keputusan yang baik.


Orang cakap, untuk mencapai dan merealisasikan sesuatu impian, satu soalan sahaja harus kita jawab pada diri kita. Kalau kita boleh jawab, pasti kita boleh menjadikan impian itu satu kenyataan. Soalannya, sanggupkah kita atau tidak untuk buat? Kalau sanggup, dengan izin Allah, saya persilakan anda dan kita untuk berjaya. Wallahu a'alam~


p/s-lupa, pada yang baru bercuti dari kelas pengajian,selamat bercuti deh,hehe..

No comments: