Sunday, August 29, 2010

Fikir Bijak Dengan Isu~

Fuuh, panas sekarang di Terengganu. Sama macam di Kelantan. Di negeri lain mungkin sama juga. Dugaan puasa, bukan sekadar mahu menahan lapar dan dahaga, malah setelah rafas(membangkitkan nafsu berahi??) juga harus dilemparkan jauh-jauh, panas juga menjadi faktor juga dalam mencabar puasa kali ini. Kata pakcik saya yang pulang ke Kota Bharu hujung minggu baru-baru ini,


" Panas sengoti, tekak raso kering," pinta pakcik saya.

" Biasa doh, musim-musim gini la nak minum air cendol banyak-banyak," jawab saya sambil berbuka puasa semalam.(dan sambil sedap minum air cendol,hehehe)


Isu

Dua tiga hari ini, isu yang timbul juga panas. Isu dengan kata lain ia polemik yang datang untuk menunjukkan siapa yang boleh mengata dia yang hebat kepada mereka yang nampak lemah. Ya, saya bukan orang yang layak untuk membincangkan isu, tetapi dengan isu yang ada agak 'panas' juga, kita selaku muslim harus melihatnya dengan banyak sudut dan ruang pandangan yang luas selagi tidak tersasar dengan boundry agama kita, ISLAM.


Masih lagi sentiasa teringat dengan ayat hafazan saya dulu, salah satunya yang dipesan Allah dalam surah Al-Hujuraat, yang membawa maksud " Wahai orang-orang yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa satu berita, maka selidikilah(untuk menentukannya) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kamu dengan perkara yang tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu(mengenainya), sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu lakukan"




Bukan mahu membicarakan setiap yang isu datang dari orang fasik(mungkin), tapi dengan isu yang sengaja ditimbulkan untuk mengeruhkan lagi perkara yang sememangnya sudah nampak keruh ibarat bom jangka (isu perkauman, diulaskan oleh Professor Emeritus Khoo Khay Kim), membuatkan kita sudah nampak perangai orang yang dimaksudkan Allah dalam kejadian di sebalik isu-isu ini. Jangan lupa, orang Muslim yang mengucap syahadah boleh juga jadi fasik, jangan lupa tu deh!!!(pesanan untuk saya juga.huhu..)


Tidak mahu menulis panjang, namun secara konklusinya isu demi isu yang datang menuntut untuk kita memikirnya dengan penyelidikan yakni dengan ilmu. Penyelidikan dalam erti kata saintifiknya perlukan fakta yang jelas, masa yang betul dan tempat yang tepat!! Bukan sekadar mendapat berita dari mulut-mulut orang yang tidak kenal orangnya atau dari berita-berita kertas khabar angin di tepi jalan semata. Selidikilah dengan ilmu. Banyak ruang yang ada zaman sekarang. Lebih-lebih lagi, kalau dibincangkan dengan penuh emosi.


Dalam isu yang timbul mengenai agama, 100 peratus harus dibuat penyelidikan. Bimbang seseorang itu akan nampak BODOH (maaf!!!) apabila mengulas isu agama. Wallahualam.

p/s-agama itu INDAH, cuma beberapa orang yang menganutnya sahaja menampakkan ia TIDAK INDAH..~

No comments: