Monday, August 11, 2008

Gembira,Teruja Atau Apa..

Perasaan gembira pasti setiap orang pernah dan akan melaluinya. Tiada orang yang tidak mahukan dirinya dalam kegembiraan. Jika sedih menguasai, banyak kerja tidak dapat dibuat. Kini, hampir dua bulan berada di dalam ruang dan medan kerja. Gembira, teruja dan sedih sudah macam lauk mukmin untuk dua bulan ni.



Bolehkah Diuruskan..

Tanggungjawab yang terlalu banyak atau pun sedikit mengundang rasa gembira dan sedih. Teringat masa mula-mula menerima panggilan kerja. Boleh dikatakan tidak ada apa perasaan ketika itu.Mahu diterima atau macam mana. Bukan apa kerana masyarakat meletakkan mentaliti bahawa kerja itu memenatkan. Cuma yang bestnya dapat gajinya bulan-bulan. Namun disebabkan tuntutan lain yang lebih berhak, kerja ini diterima.


Gembira dan sedih telah menjadi lauk untuk dua bulan ini. Kadang-kadang sedih lagi banyak. Atau dalam mudah katanya stress mula untuk mengganggu waima perancangan dah ada.


16 Ogos!!!

Tarikh keramat ini memberikan semangat dan dapat kurangkan stress meneruskan kerja dua bulan ini. Majlis Konvokesyen USM yang dijangka akan berlangsung 14 Ogos hingga 17 Ogos mestinya sentiasa dan setia untuk ditunggu. Bukan kerana lamanya tarikh konvo itu dan bukan kerana hebatnya konvo namun kerana pengisian belajar 4 tahun ini rasa terbalas jua akhirnya. Bila tengah bersedih dalam kerja, tarikh ini memberikan kekuatan.

Gembira, teruja dan sedih sebenarnya menuntut untuk mukmin teringat kepada makna ayat-ayat semangat dari Allah s.w.t. ini.

'Terimalah apa-apa yang Aku kurniakan kepadamu, dan jadikanlah dirimu daripada kalangan yang bersyukur'

(Surah Al-A’raf:144)

p/s-jadikanlah mukmin hamba yang bersyukur sentiasa hendaknya. doakan majlis konvo mukmin berjalan dengan lancar. selamat jumpa semua kawan nanti..


No comments: