Wednesday, June 08, 2011

Cerita Tentang Tina-Siri III

Kring........Kring......Kring........

Bunyi loceng pusat tahanan sementara berbunyi. Ia bertujuan untuk menggerakkan banduan dan juga tahanan sementara untuk makan tengah hari.Setiap sel memuatkan 3 orang dan setiap makanan akan dibahagikan kepada kumpulan.Jika tidak cukup,bermakna setiap orang dalam kumpulan harus tunggu dan mempastikan semua ada.Jika tiada juga,mereka akan kelaparan.


Berbaris mereka yang ditahan di sini.Ada yang baju merah,ada yang baju hijau,ada juga yang baju oren.Semuanya mengikut tahap displin yang baik semenjak berada di dalam pusat tahanan ini.Ada yang sudah boleh dibiarkan bersendirian tanpa di kawal selia.Ada yang tidak boleh langsung.Dan semuanya berbaris untuk mendapatkannya.


" Bilik 4!!!," jerit pengawal pusat tahanan ini.


" Ya kami.Emm....tapi kami tak cukup sorang.Ahmad tiada tadi masa perjalanan ke sini.Kami ingat dia ada berjumpa dengan doktor di bawah seliaan tuan tadi," jawab kawan satu sel dengan Ahmad.


"Pengawal..pergi cari.Aku mahu dia ada di sini sekarang!!!,"perintah ketua pengawal yang bertugas hari itu.


Sekian lama dicari,tidak dijumpai Ahmad.Hilang.Siren dibunyikan.Rupanya,semua sudah diaturkan Ahmad.Dia culas untuk kali pertama.Kem tahanan ini bocor lagi!


....................


" Kinah, aku rasa aku kena bergegas ke tempat anak aku belajar. Aku ada hal yang harus aku berada di sana. Ada kecelakaan," Mak Timah sedih cuma.Tidak menunjukkan perasaan cemas.Mungkin kerana sudah banyak ujian dihadapinya selama ini.


"Baik..baik Timah.Aku baru nak mulakan cerita,kau dah kena pergi.Nanti aku sambung lagi ye," meleret Mak Kinah.sedihnya juga kerana gosip cerita anak ketua kampung tak sempat dihabiskan.


Tudung diambil.Beg duit disisip.Kereta siap untuk dipandu oleh jiran sebelah rumah untuk dihantar ke stesen bas.Doa dibacakan.Mak Timah cuma berharap semuanya selamat.Angin mendung pagi bercerita supaya ia juga harus aman sebegitu..Bas menuju ke destinasinya...


...................


" Kau ada nampak Tina di bawah ni?," tanya Khurunnisa pada Aminah setelah puas mencari di tapak berkumpul.


" Tak jumpa," ringkas Aminah menjawab.Mungkin sedih.


"Aku akan laporkan pada fellow.Apa pun,aku yakin Tina masih ada di dalam sekitar kawasan asrama kita ni.Sebab telefonnya masih berdering,"Khurunnisa meyakinkan Aminah lagi.


" Betul.Aku ikut je.Aku sedih ni.Sebab aku baru je berseloroh tentangnya pasal air milo.Baru nak belajar dengannya," Aminah bernada sedih lagi.


Khurunnisa terus membuat laporan mengendahkan Aminah yang sedang bersedih...hari ini benar meruntun banyak jiwa..!!


....................

" Tuan, pasukan bomba sudah berjaya menghalang kebakaran merebak ke blok bersebelahan.Tapi ada sesuautu yang mencurigakan kami," laporan dibuat oleh penolong penguasa bomba kepada Pegawai Penguasanya.


"Apa yang mencurigakan?," tanya Pegawainya.


"Ini kebakaran yang dibuat, bukan terjadi secara sendiri," laporan ringkas yang dibuat tetapi amat memberikan banyak pertanyaan.


"Dibuat? Siapa? Rasanya apa punca yang membolehkan awak keluarkan pernyataan begitu?," berbalas soalan mereka.


" Ini Tuan," sambil menunjukkan buktinya.


Tuan Pegawai Penguasa amat terkejut.Tapi ia disembunyikan oleh susuk tubuh dan rupa seorang Pegawai yang mahu berkuasa dengan jawatannya.Ia ibarat tiada apa berlaku tapi ia benar mengejutkan.Memang mengejutkan.


" Buat laporan segera ke balai.Saya akan mengesahkan berita ini nanti.Segera!!," terus arahan diberikan.Bertebaran lari penolong penguasa itu.Pasti dia pun sedar ia sesuatu yang harus disegerakan.Kerana ia melibatkan pihak yang tidak di sangkakan..


Hari yang mendung bertukar kalut dengan kebakaran ini.Semua selamat walaupun ada yang kekalutan kerana berkeliaran turun lari meninggalkan bilik.Ada yang berbaju simple dan ada yang cuma sempat dengan menutup apa yang boleh ditutup.Kebakaran di ara ke empat blok Al-Kindi sememangnya mengejutkan pelajar asrama ini.


Tina,yang pasti tidak dijumpai.Tina,yang pasti dicari-cari.Tina....ke mana kamu lagi????....

No comments: