Wednesday, January 27, 2010

Mandi dan Solat




Kadang-kadang mahu menulis sudah kekeringan idea. Tapi, sekali bila dah mula menulis, datang lah idea yang macam-macam. Tapi mungkin datang idea tunggang langgang..atau yang lebih baik ideanya juga mungkin. Kali ini, tidak ada apa-apa yang lebih dan kurang, cuma mahu dibawakan satu hadis yang sangat dan selalu kita membacanya. Yang selalu kita faham dan buat. Tapi sering kali kita terlupa bahawa ini lah antara faktor terpenting dalam kehidupan kita.


Maksud Hadis 1

Mafhum Hadis dari Abu Hurairah r.a: " Bahawasanya aku mendengar Rasul Allah s.a.w. bertanya kepada para sahabatnya, ADAKAH KAMU PERCAYA BAHAWA KEKOTORAN MASIH MELEKAT PADA TUBUH SESEORANG YANG LIMA KALI SEHARI MEMBERSIHKAN DIRI DALAM SUNGAI YANG MENGALIR DI HADAPAN RUMAHNYA? Lalu Baginda bersabda: BEGITULAH UMPAMANYA KESAN SOLAT YANG DIKERJAKAN LIMA KALI SEHARI. DENGAN RAHMAT ALLAH IA DAPAT MENGHAPUSKAN SEGALA DOSA." (Muttafaq Alaih)


Nabi secara terus memberikan analogi ringkas kepada sahabat-sahabatnya mengenai bersuci. Kita pun tahu, bersuci adalah salah satu tuntutan besar dalam beragama. Sebelum solat, kita bersuci. Sebelum makan, minum, segala aktiviti pun kita di galakkan dalam Islam untuk bersuci terlebih dahulu. Jadi, apabila Rasul Allah s.w.t memberikan analogi apabila kita membersihkan diri lima kali sehari, adakah kekotoran itu akan masih ada? Pasti kalau kita fikir logik, kekotoran itu mesti akan hilang. Begitulah Nabi Muhammad s.a.w. begitu tepat dan mencapai sasaran maksud yang ingin disampaikan kepada kita ummatnya. Bahawasanya solat yang kita dok laksanakan lima kali sehari semalam ini, sebenarnya boleh mencuci dosa-dosa kita..


Tapi ramai juga yang masih bergelumang dosa?

Betul juga kan. Waima sudah lima kali solat (kalau yang solat la..) namun perangainya masih sama. Perangai untuk keburukan masih lagi dibawa. Maksiat terus dijunjungnya. Di mana kekotoran yang sepatutnya dibasuh dengan solat tapi masih ada?


Kalau analogi dibuat Nabi sebegitu, pasti ada kebenarannya . Kita juga perlu ingat, kalau mandi, sejauh mana keberkesanan kita mandi. Kalau sekadar mandi ala-ala P.Ramlee, gamaknya itu mandi omong-omong saje sih,hehe. Tapi kalau mandi itu gaya macam mandi dalam iklan Shokubutsu (yang penuh berbuih,hehe), saya yakin dan percaya pasti badan kita akan bersih dan bau wangi lagi..


Begitu juga solat kita, kalau solat sekadarnya sahaja, anda percaya ia boleh mencuci dan membersihkan dosa-dosa kita? Malah boleh mencegah perkara-perkara keji dan mungkar? Tapi kalau kita solat secara ikhlas, secara tartil, secara penuh khusyuk, saya yakin semuanya akan mengikut seperti yang dituturkan Nabi kita itu. Dan saya 100 peratus yakin pasti solat kita dapat membawa kita kepada mencegah keji dan mungkar seperti yang dijanjikan Allah dalam kitabNya.


Akhirnya

Ambillah akhlaknya dari Hadis Nabi ini. Kita tentu mahu jadi bersih dari dosa-dosa yang ada. Tapi tidak pula boleh cuci sepenuhnya kerana kita bukan Nabi mahupun Malaikat. Tapi kita boleh meminimumkan dosa-dosa yang ada. Jadi, sekian sahaja untuk hari ini, wallahu a'alam.

p/s-jom pergi mandi lagi!!~




2 comments:

cik milah said...

nakal sungguh karikatur tu. kebetulan sama nama. he he.

saffmukmin said...

cik milah:sy pun amik dr kwn sy kartun ini,hehe..lawak,tp penuh makna..