Sunday, July 12, 2009

Yakin Ini Yang Terbaik

Sedang saya menyusuri pembelajaran peringkat Sarjana, saya didatangi satu panggilan telefon. Nama yang tertera di handphone saya tertulis nama Abahku. Saya menjadi begitu obses sekali kalau ia datang dari Abahku atau Mamiku(Mak le..hehe) seminggu ini. Sebelum saya datang ke sini, saya ada memesan kepada kedua ibubapaku. Pesan saya, kalau ada apa-apa perkhabaran dari Terengganu, beritahu segera ya!! Dapat atau tidak itu nombor dua, yang paling penting saya merasakan seharusnya saya patut tahu keputusan ini awal-awal supaya nanti tidak mengganggu lagi pembelajaran saya. Kalau dapat, alhamdulillah. Kalau tak pun, alhamdulillah kerana saya akan dapat meneruskan pengajian peringkat Sarjana ini.


hari-hari fikir tentang ini..

Petang Rabu

Panggilan ini saya angkatnya.

" Abah, weng ada kelas ni. Ada apa Abah? Kalau pasal motor, nanti weng telefon semula," jelas saya pada Abah selepas mengangkat telefon.

Sebenarnya, saya berada di USM Penang begitu penat sekali berbanding saya di USM Kubang Kerian. Kenapa penat?? Sebab bukan kerana pengajiannya sangat, tapi sebab kat sini saya kena berjalan hampir 5-6 kilometer satu hari. Berbanding di USM Kubang Kerian, saya bergerak dengan motor saya aje,hehe..Itu pasal,saya betul-betul mahu Abah kirimkan motor saya secepat mungkin.

" Baik. Ringkas je. Alhamdulillah, weng dapat berita baik tentang dari Terengganu itu. Weng berjaya lulus untuk kerja itu. Tahniah!!," abah menjawab ringkas.

Saya tergamam dan hampir merasakan mahu balik terus dari kelas. Kemas-kemas beg dan terus balik Kelantan kot,hehe. Sujud syukur terus dibuat. Berdekatan dengan kelas, saya melakukannya. Tiada apa yang mahu diungkapkan lagi, hanya Dia yang tahu. Berkat doa khas yang diajarkan dan directly dibacakan oleh ibuku khas kepada ku selama ini, alhamdulillah Allah mendengarnya.

Bukan kerana kerja itu mahu ditekankan sangat, cuma merasakan betapa sesudah apa yang berlaku kepada saya di Kolej PTPL tempoh hari begitu menyedihkan saya. Kadang-kadang saya merasakan saya ini useless apabila dengan senang hati dan gembiranya pihak pengurusan sana terminatekan kontrak saya.

Hari terakhir saya di kolej, sesorang beritahu saya tentang ini.

"Kadang-kadang kita berada dibawah, mereka di atas. Dan kadang-kadang kita di atas,mereka di bawah. Ketika kita di atas mahupun di bawah, janganlah kita terlalu bersedih sangat. Kerana hidup ini tetap seperti roda. Sekejap sahaja Allah boleh beri kita kedudukan yang baik dengan memberikan kedudukan kita di atas, dan juga sekejap sahaja Allah boleh beri kita kedudukan yang teruk dengan memberikan kita kedudukan di bawah. Sabar dan terus memohon kekuatan dari Allah ye.."


doa ibu kupohon sekali..


Ayuh,teruskan lagi!!


Beberapa hari lepas, saya menulis tentang kita perlu teruskan apa yang terus berlaku dalam hidup kita. Apa-apa yang berlaku, kita terus diajar dan berlatih untuk membuat keputusan terbaik. Dan dengan tawaran yang saya dapat kali ini, saya merasakan dengan pertimbangan lain yang dibuat saya teruskan dan yakin dengan mengambil tawaran kerja ini.

Saya sudah bersedia dengan apa yang terus berlaku dalam hidup saya. Saya rasa anda juga begitu kan?? Tributekan post ini kepada kawan saya Akmal, semoga dapat teruskan juga Master research anda. Jangan putus asa, kerana itu lah yang terbaik yang telah Allah berikan kepada anda. Insyaallah, kita jumpa lagi di UMT nanti!!

p/s- alhamdulillah!!!!!

8 comments:

azhar mohamed said...

tahniah abe...

Asyraf Shari said...

Tahniah, En Weng. Meme hebat la en due ni, menjadi rebutan tempat kijo dn master.. hehe

Anonymous said...

congrats!!!
dapat keje UMT ke????

saffmukmin said...

jaa:sama2,huhu..

saffmukmin said...

ust asraf: hehe..xdop rebutan mn la..hbt ust kito lagi,hehe

saffmukmin said...

eni: yup!!!UMT..as a peg.sains..

Anonymous said...

Alfu Mabrukk!!!

Alhamdulillah~!! ^^,

saffmukmin said...

anon:alhmdlh..sm2 sujud syukur!!!huhu..